zondag 4 januari 2009

Mini me

Een lijst met Kerstcadeautjes opstellen voor jezelf is een goed idee voor als iemand die je niet kent je toch nog een zinnig geschenkje wil geven, maar het heeft als nadeel dat je behoefte krijgt aan dingen waar je anders misschien niet aan gedacht zou hebben. En als je dan zo aan het denken bent wat je allemaal nog zou kunnen gebruiken komen soms ook duurdere dingen naar boven. Zoiets is een netbook, dat is een laptop met doorgaans een klein schermpje dat bedoeld is om overal te kunnen internetten en net genoeg is voor multimedia applicaties, zoals bijvoorbeeld een filmpje bekijken. In mijn geval zou dat handig zijn omdat ik enerzijds veel weg ben (Aarschot, Geraardsbergen...), anderzijds dan thuis mijn gewone PC/TV niet hoef aan te zetten om eens vlug te zien of ik een mailtje gekregen heb of om wat te Facebooken.

Ik heb er nog geen specifieke op 't oog, maar hij moet wel voldoen aan volgende vereisten:

- een scherm van minstens 10 inch
- een toetsenbord waar mijn dikke vingers geen last mee hebben (moet niet volwaardig zijn qua grootte)
- een 6-cell battery, die meer dan 4 uur meegaat
- wireless: wifi 802.1g (n is een pluspunt) en liefst ook bluetooth
- besturingssysteem mag Linux of Windows XP zijn
- niet meer dan 500 EUR

Komen in de buurt: een Asus Eee PC 1000H en de Samsung NC10.

Iemand nog andere suggesties ?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik las op Chapter9 dat je een Samsung NC10 aangeschaft hebt. Dus even een kleine check, na een paar weken: nog altijd content over? Hoe traag is zo'n ding onder Windows XP? Aanvaardbaar, of continu ergernis? Is zo'n toetsenbordje een beetje te doen?

Ik was zelf ook naar de NC10 aan't kijken omwille van zijn lange autonomie. Maar ik twijfel of ik nog even zou wachten tot er in die Netbookjes ook een 3G modempje zit...

Jan.

ElFrikandel zei

Ik was van plan om later een kleine review op de blog te posten, maar zal alvast een paar bevindingen geven:
tot hiertoe ben ik nog altijd zeer tevreden over de NC10: duidelijk LCD scherm met LED backlight, toetsenbord net groot genoeg (ietsje kleiner dan een gewoon, maar dat is logisch en went wel rap), de batterij gaat lang mee na een aantal volledige oplaadcycli (typisch voor Li-ion), moeilijk te schatten hoelang juist omdat ik er onregelmatig en nooit langer dan een uurtje mee werk, Windows XP draait mijns inziens heel vlot om te surfen, mailen, bloggen, divx filmpje bekijken, je moet er natuurlijk geen zware spelletjes mee spelen, met de hybernate functie is opstarten en afsluiten een kwestie van seconden ipv minuten, webcammeke en microfoon werken naar behoren.

Minpuntjes zijn vooral te wijten aan de formfactor: touchpad een beetje aan de kleine kant en je voelt niet makkelijk de overgang met de behuizing zodat je er soms naast zit, ook de pijltjestoetsen zijn wat klein, wat vooral bij Tetris vervelend kan zijn :-)

Ik probeer momenteel Ubuntu op de tweede partitie te installeren. Eens zien of dat lukt...

Anoniem zei

Thanks!